Rośnie zainteresowanie biznesu dążeniem do gospodarki cyrkularnej

Wiele firm chce pokazywać, że są zrównoważone, budują więc kompetencje w tym obszarze – mówi Piotr Bruździak, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Stena Recycling.

Publikacja: 25.04.2023 21:00

Rośnie zainteresowanie biznesu dążeniem do gospodarki cyrkularnej

Foto: mat. pras.

Partnerem relacji jest Stena Recycling

Pana firma organizuje konkurs Stena Circular Economy Awards – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Na czym on polega?

Stena Recycling zajmuje się gospodarowaniem odpadami – z perspektywy grupy ta działalność zaczęła się w Szwecji ponad 80 lat temu, w Polsce mamy ponad 20 lat doświadczenia. Obecnie następuje transformacja z tradycyjnego modelu gospodarki linearnej do cyrkularnej (GOZ). Jest to związane z degradacją ekosystemów – musimy ją zatrzymać i starać się działać w sposób zrównoważony. Pytanie, jak przyspieszyć te działania, bo o ile kierunek zmian jest dość oczywisty, o tyle być może nie wszyscy wiedzą, jak osiągnąć założone cele.

Inicjatywa konkursu powstała w 2017 roku właśnie ze względu na nasze doświadczenia. W pierwszej kategorii zapraszamy przedsiębiorstwa, które już wdrożyły efektywne rozwiązania, które pokazują, jak realizować gospodarkę cyrkularną. W drugiej – firmy, które promują gospodarkę cyrkularną. Trzecia jest skierowana do studentów, którzy mogą zgłaszać pomysły, co jeszcze możemy zrobić w tym kierunku. Już sześć edycji naszego konkursu pokazuje, że jest to doskonała platforma do tego, żeby dzielić się doświadczeniem. Być może w niektórych przedsiębiorstwach brakuje jeszcze kompetencji, ale możemy w ten sposób czerpać doświadczenia od innych, pokazywać, że rozwiązania wdrożone w danym przedsiębiorstwie – niekoniecznie tym nagrodzonym – mogą zostać wykorzystane w innym. W ten sposób przyspieszamy dążenia w kierunku GOZ.

Czy z państwa doświadczeń widać zmianę podejścia biznesu do GOZ?

Zainteresowanie biznesu tym obszarem rośnie. Powody są co najmniej dwa. Z jednej strony katalizatorem zmian jest unijna legislacja i cele, które wyznacza do 2035 czy 2050 r. Z drugiej, wiele firm chce pokazywać, że są zrównoważone, że działają w tym kierunku. W związku z czym my też widzimy u naszych klientów, że powstają działy odpowiedzialne za zrównoważony rozwój, są specjaliści ds. ochrony środowiska, specjaliści ESG. Te kompetencje zaczynają się budować, następuje pewnego rodzaju przyspieszenie.

Wróćmy do konkursu. Jak ocenia pan tegoroczną, VI edycję, jakie było zainteresowanie?

Jesteśmy z niej zadowoleni, zresztą jak z każdej kolejnej. Z każdym rokiem mamy coraz więcej zgłoszeń. Konkurs jest różnorodny, dlatego że uczestniczą w nim firmy z bardzo różnych branż. Zgłaszają się znane korporacje, które chcą się podzielić swoimi doświadczeniami, zgłaszają się start-upy, ale jest także coraz więcej studentów – w tym roku odnotowaliśmy trzykrotny wzrost liczby zgłoszonych przez nich pomysłów. To szczególnie cieszy, wobec tego, że uczelnie nie mają jeszcze specjalizacji związanych z GOZ. Bowiem pokazuje, że dla młodego pokolenia bardzo ważne są kwestie środowiskowe.

Partnerem relacji jest Stena Recycling

Ekotrendy
Sondaż: Polacy chcą płacić więcej, by ratować klimat, ale stawiają jeden warunek
Ekotrendy
Wielkopolska nie chce węgla. Pierwsze polskie województwo w globalnej koalicji
Ekotrendy
Ranking najbardziej ekologicznych krajów Europy. Polska daleko od czołówki
Ekotrendy
Ekologiczne technologie wkraczają do polskiego ciepłownictwa. Czy zmienią tę branżę?
Ekotrendy
Jaka przyszłość czeka tworzywa sztuczne?